AUDYCJE MUZYCZNE 14 luty 2022 r.
KL.V – c6
Temat. Instrumenty smyczkowe. Skrzypce.
Przeczytajcie w książce- str.111-115
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/skrzypce -o historii i budowie skrzypiec
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/skrzypce-orkiestrownik/ -prezentacja instrumentu Jakub Haufa
Posłuchajcie na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=nJTfG1MmMwQ –Antonio Vivaldi, Koncert skrzypcowy „Lato” z cyklu cztery pory roku, Presto
https://www.youtube.com/watch?v=6cfWJop0LZ0 –Niccolo Paganini,Kaprys op.1 nr24 a-moll
https://www.youtube.com/watch?v=0jXXWBt5URw Niccolo Paganini, Kaprys op.1 nr 5
https://www.youtube.com/watch?v=Mag2mc5Vva0 –G.Dinicu.Hora Staccato, gra legenda sztuki skrzypcowej Jascha Heifetz
https://www.youtube.com/watch?v=hm8-RCgk6Ms –Henryk Wieniawski, Kujawiak w wykonaniu Piotra Janowskiego
https://www.youtube.com/watch?v=u7uxDXUtKk8 –Vittorio Monti, Czardasz w wykonaniu naszego pedagoga Kamili Malik
Zapiszcie w zeszycie informacje o skrzypcach:
-klasyfikacja
-nazwa włoska , skrócona pisownia
-strój
-skala
-możliwości wykonawcze, sposoby artykulacji

KL.VI c 6
Temat. Muzyka niemiecka w Baroku- J. F. Haendel.
https://www.youtube.com/watch?v=25VJwAV81Ys- ciekawa prezentacja życia kompozytora
https://www.youtube.com/watch?v=pzYy72Gnzc0- Sonata E-dur, na skrzypce
https://www.youtube.com/watch?v=gra9YiHyI7A –Water Music nr.3 cz.VI I VII ( Muzyka na Wodzie)
https://www.youtube.com/watch?v=hOHVK8xdK6c –Fireworks Music (Muzyka Sztucznych Ogni) –Uwertura
https://www.youtube.com/watch?v=hXaJ17cwci0 –Ombra mai fu –aria z Opery „Xerxes”
https://www.youtube.com/watch?v=GJPSqYjhj9s – chór Alleluja z Oratorium „ Mesjasz” HWV 56
Odpowiedzcie na pytania:
- Skąd wzięła się nazwa „Muzyka na Wodzie”?
- Na jaką okoliczność Haendel napisał „Muzykę Sztucznych Ogni”?

AUDYCJE MUZYCZNE- 3 stycznia 2022
Klasa V c6
Temat: Instrumenty strunowe. Gitara
Przeczytajcie z podręcznika str.103-106
Obejrzyjcie i przeczytajcie na youTube
https://www.youtube.com/watch?v=9ojTSOzlJLM –Tomasz Kaszubowski ( nasz nauczyciel) i Paweł Nawarra –duet gitarowy
https://www.youtube.com/watch?v=KzEFQW9CXGc –Joaquin Rodrigo, Koncert na gitarę cz.II Adagio, solista Pablo Sainz-Villegas
https://www.youtube.com/watch?v=eollizcRpgQ – Marcin Patrzałek wyprawia cuda na gitarze w Programie „Mam talent” w USA
https://www.youtube.com/watch?v=6gQ7m0c4ReI –Marcin Patrzałek gra L.van Beethovena Sonatę Księżycową
https://www.youtube.com/watch?v=oPd7wMYVYYo –M.Patrzałek gra Nicollo Paganiniego-Kaprys nr 24
https://www.youtube.com/watch?v=ojBYW3ycVTE –J.S.Bach, Toccata i Fuga d-moll BWV 565 zagrana na gitarze przez Edsona Lopesa
https://www.youtube.com/watch?v=AyMBMvv0uk8 – Johannes Brahms ,Taniec Węgierski nr5
Napiszcie informacje o gitarze wg wzoru tj poprzednie instrumenty, podajcie informację, czy gitara jest instrumentem transponującym?
Klasa VI c6
Temat. Muzyka włoska w Baroku- Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi.
Apogeum sztuki barokowej we Włoszech wyznaczają w późnym baroku dzieła Arcangela Corellego (1653-1713) i Antonia Vivaldiego (1678-1741). To oni ukierunkowali drogi rozwoju muzyki instrumentalnej na następne 100 lat jako twórcy takich m.in. gatunków jak concerto grosso czy koncert solowy.
Wysłuchajcie na Yuotube;
–https://www.youtube.com/watch?v=3smZkpqXYHs-Arcangelo– Corelli, Concerto D-dur op.6 nr 4
-https://www.youtube.com/watch?v=ZPdk5GaIDjo-A.Vivaldi, Koncert z cyklu Cztery pory roku-“Zima”
-https://www.youtube.com/watch?v=zhhYIZJj6rk-A.Vivaldi, Gloria in excelsis Deo
Przygotujcie notatkę o Antonio Vivaldim.

AUDYCJE MUZYCZNE KL. V c6 i VI c6 -20.XII.2021r.
Temat. KOLĘDA- rys historyczny
Kolęda ma charakter chrześcijański, religijny związana jest z motywem narodzin i adoracji Dzieciątka Jezus. Natomiast pastorałka jest bardziej świecka, wręcz ludowa: pojawiają się wątki przydomowych zwierząt, staropolskiego jadła, imion itp.
Krótka historia kolęd i pastorałek.
Obyczaj śpiewania kolęd – utworów związanych ze świętami Bożego Narodzenia pojawił się u nas we wczesnym średniowieczu. Posiadały one charakter łacińskich pieśni ogólnokościelnych, które stopniowo zmieniały swoją formę oraz treść. Już w XIII w., za sprawą przybyłych do Polski Ojców Franciszkanów wprowadzono zwyczaj adoracji żłóbka– to św.Franciszek z Asyżu wprowadził zwyczaj adoracji żłóbka z Dzieciątkiem Jezus. W jego trakcie śpiewano pieśni o cechach późniejszych kolęd z obrzędem lulania, kołysania Dzieciątka.
Pierwsze zachowane w formie słownej kolędy odnaleźć można w rękopisach z XV w., choć nie posiadały (jeszcze) zapisu nutowego. Przykładowo: w „Kancjonale Jana z Przeworska” z 1435 r., zachował się tekst kolędy: „Chrystus się nam narodził”. Już pierwsze wersy mają konstrukcję, uznawaną dziś za językowe archaizmy. „Chrystus się nam narodził, jenż dawno powieszczon był, w Betlejem, żydowskim mieście, z Panny Maryjej czyście. Alleluja…”
Melodii do tekstów ówczesnych kolęd przetrwało do dziś niewiele. Ale… Na ich ślad natrafiamy w tabulaturze Jana z Lublina – oryginalnym dziele rękopiśmiennictwa: „Kancjonale staniąteckim” z 1586 r. i nielicznych zapisach o anonimowym pochodzeniu. Często używano sformułowań: „ma notę własną”, „odnosi się do noty innej kolędy” czy „ta pieśń może być śpiewana jako i o słowiku”. Sugeruje to linię melodyczną o pogodnej lub radosnej formie, stosownej do treści śpiewanej kolędy.
Przekazywane z pokolenia na pokolenie melodie kolęd wraz z tekstami, ulegały modyfikacjom i rozbudowie struktury melodyczno-harmonicznej. Jedne zmieniały swoją wartość muzyczną, inne zachowały niemal oryginalny charakter aż do dnia dzisiejszego, choć miewają czasem archaizującą formę językową. Z najwcześniejszych średniowiecznych kolęd polskich pochodzą m.in.: „Chrystus się nam narodził”, „Anioł pasterzom mówił”, czy „Piosnka na dzień Narodzenia Pańskiego”.
Pod koniec XV wieku podczas kolędowania przy żłóbku, pojawiła się uroczystość – misterium dramatyczne. Poszczególne role tego wydarzenia, „odgrywali” nie tylko duchowni, ale również służba kościelna i uczniowie szkółek przyparafialnch. W świątyni ustawiano naturalistyczną szopkę krytą słomą, z Dzieciątkiem Jezus zrobionym z wosku lub klejonego papieru (co było wówczas kosztownym wydatkiem) w otoczeniu Maryi, Józefa, wołu oraz osiołka. Następnie szli pasterze z trzodą owiec: alegoryczny obraz wiernych, idących złożyć hołd swemu Panu.
Wiek XVI przyniósł w tradycji ludowej zwyczaj kolędowania bardziej swojski, by nie rzec – plebejski w swej treści. Jak wspominały ówczesne kroniki: „nie są to pieśni do użycia kościelnego… ale są to piosnki wesołe”. Kolędnicy odgrywali sceny hołdu w stajence złożone przez Trzech Króli, często wprowadzając własne interpretacje zdarzeń oraz postaci. Zwyczaj ten (z czasem) nabrał form parateatralnych: obok śpiewających aktorów widowiska pojawiły się kukiełki poruszane na jasełkowych deskach. To wtedy zaczęły powstawać pierwsze pastorałki – pieśni pasterskie nawiązujące do tradycji Świąt Bożego Narodzenia. Osadzone były mocno w polskich realiach; pojawiają się motywy pejzaży wsi, przydomowych zwierząt, imion, jadła, napitków i instrumentów ludowych.
W XVI i XVII w. jasełka cieszyły się wśród ludności olbrzymią popularnością. Przyczynili się do tego bracia kapucyni, bernardyni oraz franciszkanie. W ówczesnych kronikach tak odnotowano: „jako że martwe posągi nie wzniecały w ludziach stygnącej ciekawości, przeto braciszkowie dla większego powabu ludu, swym jasełkom przydawali ruchawości, a to między osóbki stojące mięszając chwilami… wytykając przez szpary w rusztowaniu, rozmaite figle nimi wyrabiali… a tak się to ludowi prostemu i młodzieży podobało, że kościoły wypełnione były ponad miarę”.
Najpiękniejsze oraz najbardziej znane kolędy powstały w XVIII oraz XIX w.: „Bóg się rodzi”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Wśród nocnej ciszy” czy „Pójdźmy wszyscy do stajenki”. W XIX w. znanych jest już w Polsce kilkaset kolęd i pastorałek o wielkim i zróżnicowanym bogactwie melodycznym, zawierające elementy hymnów, kujawiaków, mazurków i polonezów. Ich znajomość zawdzięczamy między innymi tytanicznej wręcz pracy, jaką przekazał nam ks. Michał Marcin Mioduszewski. Zawarł swoją wiedzę w zbiorach zatytułowanych: „Śpiewnik kościelny, czyli pieśni nabożne z melodyjami w Kościele katolickim używane” z 1838 r. czy „Pastorałki i kolędy z melodyjami” z 1843 r. Dzięki niemu możemy poznać pochodzenie i rozwój poszczególnych pieśni.
Niepowtarzalny klimat i naturalistyczna głębia kolęd stała się twórczą inspiracją wielu kompozytorów muzyki klasycznej. Tu warto wspomnieć np. motyw melodyczny kolędy „Lulajże Jezuniu”, który wykorzystał między innymi Fryderyk Chopin w swoim „Scherzo h-moll”.
Wiek XX i XXI przyniósł nowe muzyczne spojrzenie na kolędy i pastorałki, które stały się nieodłącznym elementem obchodów świąt Bożego Narodzenia. Przebyły długą, kilkusetletnią drogę z klasztorów i świątyń, trafiając „pod strzechy”, do każdego domu.
Współcześni twórcy chętnie nagrywają i wykonują świąteczny repertuar, gdyż jest to niezwykle wdzięczny temat. Tu wspomnieć należy znakomite orkiestry pod batutą Leonarda Bernsteina, Herberta von Karajana, Neville Marrinera… Do tego zacnego grona dołączają mistrzowie śpiewu: Luciano Pavarotti, José Carreras, Placido Domingo, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Andrzej Hiolski i wielu innych. Wreszcie, słynne polskie zespoły wokalne: „Mazowsze”, „Poznańskie słowiki” czy „Chór Archikatedry Warszawskiej”.
Na koniec, przedstawiciele muzyki popularnej- interpretacje kolęd wykonywali/wykonują mistrzowie gatunku: Frank Sinatra, Elvis Presley, Tom Jones, Jerzy Połomski,
Irena Santor,Ewa Bem, Krzysztof Krawczyk, Stanisław Sojka, Justyna Steczkowska, zespoły: No To Co, Czerwone Gitary czy Skaldowie, Golec uOrkiestra.
Posłuchajcie na youtube:
1)Tryumfy Króla Niebieskiego –chór Filharmonii Narodowej https://www.youtube.com/watch?v=RPQxYkAJh1I&list=RD_Dxjt1u6c3w&index=4
2) Z narodzenia Pana – chór Filharmonii Narodowej https://www.youtube.com/watch?v=5RMuI5-EFXA&list=RD_Dxjt1u6c3w&index=5
3) Mędrcy świata- chór Filharmonii Narodowej
4) Bóg się rodzi- Zespół Pieśni i Tańca Mazowsze
Składam Wam moi drodzy uczniowie życzenia błogosławieństwa Bożego, radości z Narodzenia Pana Jezusa , zdrowia i wypoczynku .
Wiesława Bińkowska.


PIERWSZE SPOTKANIA Z NAUCZYCIELAMI
W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
L.p | Nauczyciel | Instrument | Data | Godzina | Sala |
1 | ALISZEWSKI MIŁOSZ | FORTEPIAN FORTEPIAN OBOW. AKOMPANIAMENT | 07.09.21 | 17.00 | 8 |
2 | BARANOWSKI MACIEJ | AKOMPANIAMENT FORTEPIAN OBOW. | 09.09.21 | 16.00 | 9 |
3 | BARBULANT JUSTYNA | SKRZYPCE | 02.09.21 | 17.00 | 10 |
4 | BEDNARSKA IWONA | CHÓR II ST. CHÓR C4 | 02.09.21 03.09.21 | kl. I – 17.00 pozost. kl. – 18.00 17.00 | |
5 | BIDLER ROBERT | FORTEPIAN OBOW. AKOMPANIAMENT | 13.09.21 | 16.00 | 9 |
6 | BUDNIK ELŻBIETA | FORTEPIAN OBOW. AKOMPANIAMENT | 07.09.21 | 17.00 | 9 |
7 | CHIŻYŃSKA GABRIELA | FORTEPIAN | Tel. | 506 472 974 | |
8 | GRABALSKA DUKACZEWSKABEATA | FORTEPIAN FORTEPIAN OBOW. | 08.09.21 | 17.30 | 20 |
9 | GRUCHAŁA HUBERT | SAKSOFON | 07.09.21 | 18.00 | 4 |
10 | GUZIK MARTA | FORTEPIAN AKOMPANIAMENT | 06.09.21 | 17.00 | 20 |
11 | HERRERA-SZYDŁOWSKA MAŁGORZATA | PUZON | 06.09.21 | 17.00 | 23 |
12 | HORBOWICZ-KINAL KATARZYNA | WIOLONCZELA ZESPOŁY KAM. | 03.09.21 | 17.00 | 18 |
13 | KASZUBOWSKI TOMASZ | GITARA ZESPÓŁ KAM. | 08.09.21 | 17.00 | 16 |
14 | KONSEK DOROTA | FORTEPIAN FORTEPIAN DOD. | 06.09.21 | 14.00 | 7 |
15 | KWAŚNY ANDRZEJ | TRĄBKA | 01.09.21 | 18.00 | 3 |
16 | KWIATKOWSKA KATARZYNA | AKOMPANIAMENT FORTEPIAN OBOW. | 06.09.21 | 17.30 | 22 |
17 | LESZEK TADEUSZ | KONTRABAS | 07.09.21 | 16.00 | 13 |
18 | LEVANDOVSKAIA-KONCEWICZ ANASTASIA | FORTEPIAN AKOMPANIAMENT | 06.09.21 13.09.21 | 17.00 17.00 | 8 |
19 | LEPAK ALDONA | FORTEPIAN FORTEPIAN OBOW. AKOMPANIAMENT | 07.09.21 | 17.00 | 6 |
20 | MAJKSNER-KRZYWICKA KRYSTYNA | CHÓR I st C6 ORK. SMYCZ. I st ZESPOŁY KAM. | 08.09.21 | 16.00 – 16.15 16.30 – 16.45 17.00 – 17.15 | 22 |
21 | MAKSYMIENKO ADAM | AKORDEON | 06.09.21 | 18.00 | 1 |
22 | MALIK KAMILA | SKRZYPCE | 07.09.21 | 18.00 | 3 |
23 | MATYSIAK JERZY | KLARNET ZESPOŁY KAM. | 08.09.21 | 16.00 | 1 |
24 | MAZUREK JOANNA | FORTEPIAN FORTEPIAN DOD. | 08.09.21 | 17.00 | 6 |
25 | MAZUREK KRZYSZTOF | AKORDEON ZESPOŁY KAM. | 08.09.21 | 17.00 | 1 |
26 | MICHALAK JOLANTA | PERKUSJA | 06.09.21 | 17.30 | 12 A |
27 | MICHALIK-WASIAK KATARZYNA | FAGOT | 06.09.21 | 18.00 | 3 |
28 | MIRSKA DANUTA | FORTEPIAN | 08.09.21 | 17.00 | 8 |
29 | MORZYKOWSKI RYSZARD | KLARNET | 07.09.21 | 17.00 | 3 |
30 | ENRIQUEZ-NEJ KATARZYNA | OBÓJ | 08.09.21 | 16.30 | |
31 | NIDZWORSKI SZYMON | SAKSOFON ZESPÓŁ | 06.09.21 | 15.00 | 11 |
32 | NIKICIUK ANNA | FLET | 06.09.21 | 17.30 | 16 |
33 | PIOTROWSKI DANIEL | PERKUSJA | 07.09.21 | 16.00 | 12 |
34 | PROTASIK ROMAN | ALTÓWKA ZESPÓŁ KAM. | 08.09.21 | 17.00 | 13 |
35 | RAJ SEBASTIAN | FORTEPIAN | 07.09.21 | 17.00 | 20 |
36 | ROGOWIECKA AGNIESZKA | FLET | 08.09.21 | 16.00 | 5 |
37 | SĘK MAŁGORZATA | WIOLONCZELA | 06.09.21 | 16.00 | 18 |
38 | KUCZOK ANNA | WIOLONCZELA ZESPÓŁ | Prosimy kontaktować sie z sekretariatem | ||
39 | SOKOŁOWSKI JAKUB | AKOMPANIAMENT | 11.09.21 | 15.00 | 11 |
40 | STYPUŁKOWSKA SZYSZKO J. | SKRZYPCE ZESPÓŁ | 08.09.21 | 17.00 | 17 |
41 | SZCZEŚNIAK TOMASZ | GITARA | 08.09.21 | 17.00 | 16 |
42 | SZYMANOWICZ PIOTR | FORTEPIAN FORTEPIAN OBOW AKOMPANIAMENT | 06.09. | 17.00 | 19 |
43 | SZYMAŃSKA PATRYCJA | SKRZYPCE | 08.09.21 | 17.00 | 23 |
44 | WOLIŃSKI TADEUSZ | WALTORNIA ZESPOŁY | 07.09.21 | 17.00 | 3 |
45 | WOLNIEWICZ ANNA | FORTEPIAN AKOMPANIAMENT | 08.09.21 | 16.00 | 19 |

SPOTKANIA Z NAUCZYCIELAMI INSTRUMENTU – FILIA W KASKACH
W ROKU SZK. 2021/2022
L.p. | Nauczyciel | Instrument | Data | Godz. |
1 | BUDNIK ELŻBIETA | AKOMPANIAMENT FORTEPIAN DOD. | 06.09.21 | 17.00 |
2 | GRUCHAŁA HUBERT | SAKSOFON | 07.09.21 | 17.00 |
3 | GUZIK MARTA | AKOMPANIAMENT FORTEPIAN DOD. | 06.09.21 | 18.00 |
4 | HERRERA MAŁGORZATA | PUZON | 06.09.21 | 18.00 |
5 | MALINA ŁUKASZ | KLARNET | 06.09.21 | 16.00 |
6 | MAZUR FILIP | TRĄBKA | 06.09.21 | 16.00 |
7 | NIKICIUK ANNA | FLET | 06.09.21 | 16.00 |
8 | PIOTROWSKI DANIEL | PERKUSJA | 06.09.21 | 16.00 |
9 | WOLIŃSKI TADEUSZ | WALTORNIA | 03.09.21 | 16.00 |



Uczniowie szkół artystycznych,
Z uwagi na trudną dla Was sytuację, wynikającą z przedłużającego się stanu pandemii, która to sytuacja powoduje konieczność izolacji społecznej, zdalnego nauczania oraz wymagawprowadzenia ograniczeń w czasie ferii zimowych, zespół psychologów Centrum EdukacjiArtystycznej przygotował dla Was cykl warsztatów psychologicznych o wspierającym i rozwojowymcharakterze.
Warsztaty odbywać się będą właśnie w ferie, w formie online, na platformie Zoom.
Zapoznajcie się z tematyką warsztatów oraz z terminami. Jeśli macie ochotę możeciesamodzielnie zapisać się na warsztaty, wysyłając e-mail do 30 grudnia 2020 r. na adresgajowniczek@cea.art.pl.
W treści maila należy podać Imię i nazwisko:Nazwa szkoły i miasto:Klasa:Tytuł warsztatu:Termin warsztatu:
Liczba miejsc na poszczególne warsztaty jest ograniczona do 70 osób. O wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby zakwalifikowane otrzymają niezwłocznieodpowiedź, czy zostały zakwalifikowane, a po 4 stycznia 2021 r. otrzymają dane do zalogowania się na warsztaty. Jedna osoba może zapisać się maksymalnie na dwa warsztaty. Każdy warsztat zaplanowany jest na dwie godziny lekcyjne. Podczas zapisów należy dokładnie zapoznać się z kategorią wiekową, dla jakiej warsztat jest przeznaczony.
W imieniu Dyrekcji Centrum Edukacji Artystycznej
oraz w imieniu prowadzących – serdecznie zapraszam.
St. Wizytator CEA
ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
dr Anna Nogaj
Szczegóły na platformie Teams.

AUDYCJE MUZYCZNE 24, 26 maja 2021 r.
Kl. IV c6
Temat. Kantata, msza.
Przeczytajcie w podręczniku str.73
Posłuchajcie na youtube:
Kantaty
Ich habe genug (dosł. Mam już dość) – kantata Johanna Sebastiana Bacha, w katalogu Wolfganga Schmiedera oznaczona numerem BWV 82.
Została napisana w Lipsku na Święto Ofiarowania Pańskiego (Matki Boskiej Gromnicznej) 2 lutego 1727 roku. Libretto oparte jest na kantyku Symeona „Nunc Dimittis„, który ten – według relacji św. Łukasza – miał wypowiedzieć, gdy ujrzał nowo narodzonego Jezusa przyniesionego przez rodziców do świątyni.
Obsada pierwotnie obejmowała obój i solistę (bas). Istnieje także wersja (BWV 82a) na głos sopranowy i flet.
Kantata składa się z pięciu części:
- Aria: „Ich habe genug”
- Recytatyw: „Ich habe genug”
- Aria: „Schlummert ein, ihr matten Augen”
- Recytatyw: „Mein Gott! wenn kömmt das schöne: Nun!”
- Aria:”Ich freue mich auf meinen Tod”
https://www.youtube.com/watch?v=iFIeeALUIZQ – J.S.Bach, Kantata „Ich habe genug” BWV 82, fragment, kantata z tekstem religijnym, napisana tylko na solistę z zespołem
https://www.youtube.com/watch?v=uZMGV-9X2c8 –J.S.Bach, Kantata „Ich habe genug”-BWV 82 a, inny fragment
https://www.youtube.com/watch?v=VQzT09BgeWY –J.S.Bach, Kantata o Kawie BWV 211- przykład kantaty świeckiej napisanej na cześć Kawy
Msze
https://www.youtube.com/watch?v=5GgkAM8crbU – Guillaume de Machaut,Messe de Notre Dame –Kyrie
https://www.youtube.com/watch?v=64ckkiz33cU –W.A.Mozart, Msza Koronacyjna kv 317, -Agnus Dei
W.A.Mozart,Requiem d-moll kv 626
Kiedy W.A.Mozart komponował Requiem, był już bardzo chory. Kompozytor nie zdołał ukończyć dzieła, choć zaprzątało go do ostatnich chwil życia – jeszcze 4 grudnia pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Mozart prowadził wyścig z czasem, uważając, że pisze requiem na własną śmierć. Z takim przekonaniem zmarł.
https://www.youtube.com/watch?v=XJU3CNRrG9I –W.A.Mozart, Requiem d-moll kv 626
-Dies irae
Dies irae- dzień Sądu Bożego
https://www.youtube.com/watch?v=6sGp1tXoyes -W.A.Mozart, Requiem d-moll kv 626 ,Rex Tremendae
https://www.youtube.com/watch?v=mhYCaQkbkyw –W.A.Mozart, Requiem d-moll kv 626
Lacrimosa
Lacrimosa znaczy łza Jezusa Chrystusa na krzyżu podczas Jego konania.
1.Wypiszcie części ( stałe)mszy
2.Odpowiedzcie na pytania:
-Czym różni się oratorium od opery ?
– Do jakich tekstów komponuje się msze?
-Co to jest „ requiem”?

Kl.V a,b, c6
Temat. Orkiestra symfoniczna.
Przeczytajcie w podręczniku str.139-142
Wypiszcie:
Jakie grupy instrumentów wchodzą w skład orkiestry symfonicznej, podajcie ich skład.
Posłuchajcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=ko-lspytc5Y –W,A.Mozart, Uwertura do Opery „Wesele Figara”
https://www.youtube.com/watch?v=MhWRmtsPCdM –F.von Suppe, Lekka Kawaleria
Pozdrawiam i proszę na najbliższe zajęcia w poniedziałek i środę dostarczyć uzupełnione zeszyty ze wszystkimi zadaniami.

AUDYCJE MUZYCZNE 17, 19 maja 2021 r.
Kl.IV c6
Temat. Oratorium i pasja.
Przeczytajcie w podręczniku – str. 72-73
Oratorium
Wokalno-instrumentalne dzieło muzyczne przeznaczone dla śpiewaków-solistów, chórów i orkiestry, zazwyczaj oparte jest na tekście religijnym, jakiejś biblijnej historii
Gatunek oratorium wywodzi się ze średniowiecznych dramatów liturgicznych, które były wykonywane podczas specjalnych nabożeństw w przeznaczonym dla nich budynku, zwanym oratorio. Nazwa ta pochodzi od łacińskiego słowa oro, które oznacza „proszę”, „modlę się”.
Oratorium powstało praktycznie jednocześnie z operą i kantatą i ma z nimi niektóre wspólne cechy. Jest bowiem gatunkiem muzyki dramatycznej, dla solistów, chóru i orkiestry. Jednak w odróżnieniu od opery w oratorium większe znaczenie ma nie sama akcja, ale opowiadanie o niej. Dlatego utwory oratoryjne pozbawione są akcji scenicznej, kostiumów i scenografii, wykonuje się je w kościele lub sali koncertowej. Zawierają dodatkowo partię epickiego narratora, to znaczy osoby opowiadającej o wydarzeniach, przedstawiającej poszczególne postaci.
Mniej liczne są oratoria świeckie o tematyce mitologicznej, baśniowej i historycznej, napisane do librett w językach narodowych.
Pasja
Szczególną odmianą oratorium jest pasja, opowiadająca mękę Chrystusa i wydarzenia ją poprzedzające.
Posłuchajcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=gOfi0SCfp-c – G.F.Haendel, Alleluja z Oratorium „Mesjasz”
https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c– G.F.Haendel, Alleluja z Oratorium „Mesjasz”
https://www.youtube.com/watch?v=rkb54z8i4l0 –J.Haydn, Oratorium „ Stworzenie świata”
https://www.youtube.com/watch?v=WqMMDACUW5E – J.S.Bach, Pasja wg św.Mateusza BWV 244

Kl.V a,b -c6
Temat. Orkiestry dęte.
Przeczytajcie w podręczniku str.139
Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=VjUDVoBKGJc – orkiestra OSP z Mszany Dolnej
https://www.youtube.com/watch?v=wlTby11rt40- orkiestra dęta z Grodziska Maz.
https://www.youtube.com/watch?v=ZMFbVKXWSjU –orkiestra dęta w Kaskach –filia naszej Szkoły
https://www.youtube.com/watch?v=oaVo0N_B6AY orkiestra dęta w Kaskach –filia naszej Szkoły w marszu ulicami Sochaczewa
https://www.youtube.com/watch?v=dzM6sJ55NT4 –orkiestra dęta Górników
https://www.youtube.com/watch?v=ItMrsoFUjl0 – Reprezentacyjna Orkiestra Wojska Polskiego
https://www.youtube.com/watch?v=5VVjU6UO1HQ –defilada orkiestry wojskowej
https://www.youtube.com/watch?v=7GFemVqCxWk –marsz Generalski
https://www.youtube.com/watch?v=ln5i_Bdpenw – orkiestra Straży Granicznej
https://www.youtube.com/watch?v=xN4lDS5RlR8- -orkiestra wojskowa Prawy do Lewego
Może wybierzecie się do szkoły średniej na instrument dęty.
Pozdrawiam. W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE 10, 12 maja 2021 r.
KL.IV c6
Temat. Balet
Przeczytajcie w podręczniku str.72
Na dwór francuski balet zawitał dzięki Katarzynie Medycejskiej. Za pierwsze widowisko baletowe uznaje się wystawione przez nią w 1581 Ballet comique de la Reyne (Komiczny Balet Królowej). Przymiotnik „komiczny” oznaczał wówczas element dramatyczny, rozwijający jeden temat.
Między XVI a XVII w. balet przybrał formę widowiska o treści mitologicznej, wykonywanego przez dworzan.
Przełomową datą w kształtowaniu się baletu zawodowego był rok 1661, kiedy to Ludwik XIV założył Narodową Akademię Muzyki i Tańca
Zobaczcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=lo2UBmiBTNM – prezentacja baletu- prowadzą uczniowie Szkoły Baletowej w Warszawie
https://www.youtube.com/watch?v=5wz9espkEXo –Piotr Czajkowski, fragment z baletu „Dziadek do orzechów”
https://www.youtube.com/watch?v=QGtLjqc9stE –P.Czajkowski, balet „Śpiąca królewna”
https://www.youtube.com/watch?v=b6qTdRYJWQM –P.Czajkowski, balet „Jezioro łabędzie”
https://www.youtube.com/watch?v=3Jp213umyDU – Karol Szymanowski, Balet „Harnasie”

KL.V ab c6
Temat. Zespoły kameralne- kwintet dęty, kapele ludowe.
Przeczytajcie w podręczniku str.137-138
Posłuchajcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=tWgU7a12f7c – Józef Haydn, Divertimento B-dur na kwintet dęty
https://www.youtube.com/watch?v=RPXJtFGO-iI –Jan Sebastian Bach, Toccata I Fuga d-moll, kwintet dęty blaszany
https://www.youtube.com/watch?v=VMD6JYQ3700 – kapela góralska z Bukowiny Tatrzańskiej
https://www.youtube.com/watch?v=BjT-iPPvl-g – kapela Całki
https://www.youtube.com/watch?v=VMD6JYQ3700 – kapela ze Wsi Warszawa

AUDYCJE MUZYCZNE – 5 maja 2021 r.
KL.IV c6
Temat. Dramat muzyczny
Przeczytajcie w podręczniku- str.71-72
https://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/wagner-ryszard-1813-1883/ -obszerniejsze uzupełnienie wiedzy o dramacie muzycznym i jego twórcy Ryszardzie Wagnerze.
Odpowiedzcie na pytanie:
1.Czym różni się opera od dramatu muzycznego?

KL.V c6
Temat. Zespoły kameralne- trio barokowe, trio fortepianowe, kwartet smyczkowy.
Przeczytajcie w podręczniku- str.135-136
Trio barokowe
https://www.youtube.com/watch?v=SEZJTUFTQKw –G.F.Haendel, Sonata F-dur HWV369
Trio fortepianowe
https://www.youtube.com/watch?v=WcJv9b9r174 – L.van Beethoven, Trio fortepianowe c-moll op.1 nr 3 cz.I Allegro con brio
Kwartet smyczkowy
https://www.youtube.com/watch?v=Zw4G2Xhyibo – J.Haydn, Kwartet G-dur op.76 nr 1
Zapiszcie w zeszycie:
Jakie instrumenty wchodzą w skład w/w zespołów kameralnych
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE 26 i 28 kwietnia 2021 r.
KL.IV c6
Temat.Musical.
Przeczytajcie w podręczniku str.71
https://www.youtube.com/watch?v=x5PUTipC56k -10 znanych choreografii z musicali na Broadway
https://www.youtube.com/watch?v=bxoC5Oyf_ss –sławny musical „West Side Story” Leonarda Bernsteina, początek
https://www.youtube.com/watch?v=_e2igZexpMs – musical „West Side Story” Leonarda Bernsteina, America
https://www.youtube.com/watch?v=Ye7PIyIcCro — musical „West Side Story” Leonarda Bernsteina, ”I feel pretty”
https://www.youtube.com/watch?v=G6bnhQHj6eQ –polski musical “ Metro”- krótka historia
https://www.youtube.com/watch?v=vUObNyjRDaU – kolęda „Uciekali” z musicalu „Metro”

KL.V a,b c6
Temat. Instrumenty elektroniczne.
Przeczytajcie w podręczniku str.132- 134
Zobaczcie i wysłuchajcie na yuotube:
https://www.youtube.com/watch?v=ZJkrZssIRHg –prezentacja tworzenia dźwięków, przetwarzania ich na komputerze
https://www.youtube.com/watch?v=999eh3fi5ZU –keyboard- możliwości brzmieniowe, wykonawcze, nagraniowe
https://www.youtube.com/watch?v=G_U4k_lc3pE –Vangelis „Mythodea”- muzyka przetworzona elektronicznie
Zróbcie notatkę o utworze Vangelisa „Mythodea”

AUDYCJE MUZYCZNE 19 i 21 kwietna 2021 r.
Kl.IV c6
Temat. Muzyka wokalno- instrumentalna- Opera.
W podręczniku str.69- 70
Opera (wł. opera < łac. opera „dzieło”, „utwór”, „praca”, „wysiłek”[1][2]) – sceniczne dzieło muzyczne wokalno-instrumentalne, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną (libretto). Istotą tego gatunku muzycznego jest synteza sztuk, czyli połączenie słowa, muzyki, plastyki, ruchu, gestu oraz gry aktorskiej. Podobnie jak balet, wywodzi się z włoskich renesansowych maskarad karnawałowych, które przerodziły się w widowiska dramatyczne. Opera składa się z aktów, które podzielone są na sceny.
Opera złożona jest z:
- partii wokalnych:
- solowych (recytatywy, arie);
- zespołowych (ansamble);
- chóralnych;
- partii orkiestrowych:
- wstawek baletowych;
- czasami również z partii mówionych.
Od XVII wieku mianem tym określa się dzieło sceniczno-muzyczne wykonywane z udziałem orkiestry. Istnieje kilka rodzajów opery:
- opera seria – poważna (wyłącznie śpiewana)
- opera buffa – komiczna
- opera semiseria – poważna z elementami komicznymi
- opera balladowa – inaczej śpiewogra
- opera wodewilowa – lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą
- operetka – dzieło operowe o tematyce rozrywkowej
Powstanie opery zawdzięczamy działalności grupy kompozytorów, filozofów, poetów i muzyków włoskich, zwanej Cameratą florencką. Postulowali oni skonstruowanie przedstawienia z udziałem muzyki, ale było to niemożliwe, dopóki w muzyce panowała polifonia. Wielogłosowość polifoniczna nie pozwalała na czytelne i wyraziste prezentowanie tekstu i poprowadzenie dramaturgii przedstawienia.
Marzenia i postulaty Cameraty florenckiej mogły zostać zrealizowane wówczas, kiedy pojawiła się nowa technika kompozytorska – seconda practica, a wraz z nią monodia akompaniowana.
Zapiszcie w zeszycie:
1.Opera złożona jest z:
2.Rodzaje oper.
3. Wyjaśnijcie termin -Camerata florencka.
Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=9l0gZ5buoNg- najsłynniejsze opery wszech czasów ( 24 min.)prezentacja z Teatru Wielkiego w Warszawie

Kl .V a,b c6
Temat .O instrumentach elektrycznych.
Przeczytajcie w podręczniku str.130- 132
Do najczęściej używanych instrumentów elektrycznych należą gitara basowa, gitara elektryczna, kontrabas elektryczny tzw. stick, mandolina elektryczna, pianino elektryczne oraz skrzypce elektryczne.
https://www.youtube.com/watch?v=TrhkdZpbp8A –prezentacja gry na gitarze elektrycznej
https://www.youtube.com/watch?v=wCyfRKB7DJk –skrzypce elektryczne
https://www.youtube.com/watch?v=nji5zvkuuFg – elektryczne wiolonczele
https://www.youtube.com/watch?v=LHCaUwf3eGA – harfa laserowa, wyższy stopień nowoczesności
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- 16.04.2021 r.
Kl.IV c.6
Temat: Inne często spotykane rodzaje utworów- impromptu, fantazja, rapsodia, ballada, poemat symfoniczny.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 67-68
wysłuchajcie na YouTube:
-Fryderyk Chopin, Fantaisie- Impromptu cis- moll op. 66
-F.Chopin, Fantazja na tematy polskie op.13
-Franciszek Liszt, Rapsodia węgierska cis-moll nr 2
-F.Chopin, Ballada g-moll op.23
– Ryszard Strauss, Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała op. 28
Rozwiążcie krzyżówkę


Klasa V a,b, c6
Temat. Instrumenty perkusyjne- membranofony, czelesta i sposoby na czym by tu można zgrać.
Przeczytajcie wiadomości z podręcznika str.128-130
Zobaczcie i posłuchajcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=R8_GAMDePkI –kotły prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=BX7npIEsbPI – popis dziewczynki na zestawie
https://www.youtube.com/watch?v=oYamxCegYl0 – czelesta
https://www.youtube.com/watch?v=TqTo4FeAAH0 –zespół bębniarek
https://www.youtube.com/watch?v=oCYHMVlQezA –zobaczcie na czym można grać
https://www.youtube.com/watch?v=QdoTdG_VNV4 – można skonstruować instrument o niebiańskim dźwięku … zobaczcie
https://www.youtube.com/watch?v=Ftb8Nr5QnWU – można z tego zrobić całą orkiestrą, która zagra M. Ravela, Bolero
https://www.youtube.com/watch?v=eEKlRUvk9zc – szklana harmonia
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- środa 07.04.2021 r.
Kl. IV, c.6
Temat: Inne często spotykane rodzaje utworów- scherzo, nokturn, preludium, etiuda, kaprys.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 65-66
wysłuchajcie na YouTube:
-Fryderyk Chopin, Scherzo b-moll nr 1 op.20
-F.Chopin, Nokturn Des- dur op.27 nr 2
-F.Chopin, Preludium e-moll op.28 nr4
-F.Chopin, Etiuda c-moll op10 nr 12
– Nicolo Paganini, Kaprys a-moll op.1 nr 24
https://www.youtube.com/watch?v=hsJdLv38fy8

KL.V a,b, c6
Temat. Instrumenty perkusyjne.Idiofony.
Przeczytajcie w podręczniku na str.120-127
Wypiszcie w zeszycie omówione w książce idiofony.
https://www.youtube.com/watch?v=_lHJvAeQr9w –film pokaz – prezentacja instrumentów perkusyjnych
https://www.youtube.com/watch?v=DLXF_HcdeWY –dzwony, dzwonki i wibrafon, ksylofon, tam-tam
https://www.youtube.com/watch?v=ix-QW-BShPY –marimba i wibrafon
https://www.youtube.com/watch?v=qNMzBnuBC6Y –Camille Saint-Saens, Dans Macabre by Dance of Death op.40
https://www.youtube.com/watch?v=8b2GKp70LzU – Rimski-Korsakow, Lot trzmiela-marimba
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE – 29 i 31 marca 2021 r.
Temat: Fuga-najbardziej skomplikowana forma polifoniczna.
Kl.IV c.6
Toccata.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 62-64
Zapiszcie w zeszycie :
1. Co oznacza słowo fuga?
2. W jaki sposób pokazywany jest temat w fudze ?
wysłuchajcie na YouTube:
-Jan Sebastian Bach, Preludium i fuga c- moll z DWK I
-Jan Sebastian Bach, Toccata i Fuga d-moll BWV 565

kl.V a,b c6
Temat. Powtórzenie o instrumentach smyczkowych.
Odpowiedzcie na pytania:
1. Wymień sposoby artykulacji typowe dla instrumentów smyczkowych.
2.W jakich interwałach strojone są struny wiolonczeli i w jakich kluczach pisana jest dla niej muzyka?
3.Ile strun może mieć kontrabas?
4.W jakich interwałach strojone są struny kontrabasu?
5.Czym różnią się skrzypce od altówki?
Wysłuchajcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=WqMMDACUW5E –Jan Sebastian Bach, Pasja wg św.Mateusza BWV 244
Przypomnijcie sobie informacje o pasji, wysłuchajcie obowiązkowo 20 minut ( dla chętnych oczywiście całość) Pasji wg św. Mateusza
Pozdrawiam świątecznie W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- środa 27.03.2021 r.
Kl.IV A,B , c.6
Temat: Fuga-najbardziej skomplikowana forma polifoniczna.
Toccata.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 62-64
Zapiszcie w zeszycie :
1.Co oznacza słowo fuga?
2.W jaki sposób pokazywany jest temat w fudze ?
wysłuchajcie na YouTube:
-Jan Sebastian Bach, Preludium i fuga c- moll z DWK I
-Jan Sebastian Bach, Toccata i fuga d-moll BWV 565

KL.VI c6
Temat. Ignacy Jan Paderewski- pianista, kompozytor, polityk.
Przeczytajcie informacje
zobaczcie-https://www.youtube.com/watch?v=lrjX3XgvEcw
Napiszcie krótki życiorys Ignacego Jana Paderewskiego.
Utwory do słuchania na You Tube:
-I. J. Paderewski, Krakowiak fantastyczny H-dur op.14 nr 6
-Koncert fortepianowy a-moll op.17 cz.I https://www.youtube.com/watch?v=Xspb0ydl32w
-Menuet G-dur https://www.youtube.com/watch?v=M9IBBd-9aRM op. 53
-F.Chopin, Polonez As- dur (wykonanie I.J.Paderewski) https://www.youtube.com/watch?v=K9yXYMvSDPw
-Jan Sebastian Bach, Toccata i fuga d-moll

KL.VI c6
Temat. Ignacy Jan Paderewski- pianista, kompozytor, polityk. Patron naszej Szkoły.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str. 190-191,
Napiszcie krótki życiorys Karola Szymanowskiego
Utwory do słuchania na You Tube:
-Źródło Aretuzy z cyklu „ Mity „
-K. Szymanowski, balet „ Harnasie “( fragmenty ) https://www.youtube.com/watch?v=3Jp213umyDU
Pozdrawiam W. Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- 29 i 31 marca 2021 r.
Kl.IV c.6
Temat: Fuga-najbardziej skomplikowana forma polifoniczna.
Toccata.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 62-64
Zapiszcie w zeszycie :
1.Co oznacza słowo fuga?
2.W jaki sposób pokazywany jest temat w fudze ?
wysłuchajcie na YouTube:
-Jan Sebastian Bach, Preludium i fuga c- moll z DWK I
-Jan Sebastian Bach, Toccata i Fuga d-moll BWV 565

kl.V a,b c6
Temat. Powtórzenie o instrumentach smyczkowych.
Odpowiedzcie na pytania:
1. Wymień sposoby artykulacji typowe dla instrumentów smyczkowych.
2.W jakich interwałach strojone są struny wiolonczeli i w jakich kluczach pisana jest dla niej muzyka?
3.Ile strun może mieć kontrabas?
4.W jakich interwałach strojone są struny kontrabasu?
5.Czym różnią się skrzypce od altówki?
Wysłuchajcie na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=WqMMDACUW5E –Jan Sebastian Bach, Pasja wg św.Mateusza BWV 244
Przypomnijcie sobie informacje o pasji, wysłuchajcie obowiązkowo 20 minut ( dla chętnych oczywiście całość) Pasji wg św.Mateusza
Pozdrawiam świątecznie W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- 22 i 24 marca 2021 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Utwory polifoniczne- kanon, inwencja.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.60- 62
Zapiszcie w zeszycie :
1. W jakich formach spotykamy imitację?
2. Wyjaśnij sposoby pokazu tematu w imitacji.
a) ruch prosty-
b) inwersja-
c) augmentacja-
d) dyminucja-
e) ruch raka-
f) stretto-
wysłuchajcie na You Tube :
– kanon „ Panie Janie”
-Johann Pachelbel, Kanon D-dur
-Jan Sebastian Bach, Inwencja 2 -gł. a-moll
-J.S.Bach, Inwencja 2-gł c-moll

KL.V a, b c6
Temat. Kontrabas.
Przeczytajcie wiadomości o kontrabasie w podręczniku str.119-120
Napiszcie w zeszycie- krótkie ,podstawowe informacje o kontrabasie( budowa, strój, klucze, artykulacje, czy jest instrumentem transponującym? )
https://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/kontrabas -uzupełnijcie wiedzę o informacje z muzykoteki
https://www.youtube.com/watch?v=QgZ_-f7pVk4 –Giovanni Bottesini (wirtuoz kontrabasu, kompozytor i dyrygent ),II Koncert na kontrabas h- moll
https://www.youtube.com/watch?v=kLvC1046t7w –„Lot trzmiela” na dwa kontrabasy (rewelacja)
https://www.youtube.com/watch?v=SRIIO408ats – „Różowa pantera” na 5 kontrabasów
https://www.youtube.com/watch?v=12X-i9YHzmE – ciekawostka oktobas,
https://www.youtube.com/watch?v=a7xoXfceKeg – ciekawostka –pokaz gry na oktobasie
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- 15 pn.-17 śr.03.2021 r.
Kl.IV c.6
Temat: Koncert- concerto grosso i koncert solowy.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.58-60,
Zapiszcie w zeszycie :
1.Czym różni się concerto grosso od koncertu solowego?
2.Jaką budowę mają klasyczne koncerty instrumentalne?
wysłuchajcie na YouTube :
-Jan Sebastian Bach, IV Koncert Brandenburski G- dur BWV 1049
Jakie instrumenty tworzą w tym koncercie grupę concertino?
-Antonio Vivaldi, I Koncert E-dur „ Wiosna” z cyklu Cztery pory roku, RV 269
Podajcie części koncertu.

KL. V a, b- c6
Temat. Wiolonczela
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str 116-118,
Uzupełnijcie wiadomości ze str youtube:
Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=TnFKQcCsnoU –Jan Sebastian Bach, I Suita Wiolonczelowa G- dur BWV 1007, na wiolonczeli solo gra Marcin Zdunik
-Fryderyk Chopin-Mazurek g-moll op.24 nr1 w opracowaniu Marcina
-Mazurek F-dur op.68 nr 3 -improwizacje wiolonczelowe Marcina
-Kompozycja własna Marcina Zdunika, „Obrazki z kwarantanny”
– Grażyna Bacewicz,Kaprys polski
https://www.youtube.com/watch?v=ziSmMDOh-ZI –Kornelia Szydło na wiolonczeli w konkursie SuperDzieciak
Napiszcie w zeszycie- krótkie ,podstawowe informacje o wiolonczeli( budowa,strój, pisownia, klucze, artykulacje )
Pozdrawiam W. B.

AUDYCJE MUZYCZNE- 8 i 10 marca 2021 r.
Kl.IV c.6
Temat: Klasyczne sonaty i sonatiny, symfonie.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.56-58,
Zapiszcie w zeszycie przykładowy schemat budowy sonaty klasycznej ( tabela str. 57 ):
–I cz.-
– II cz.
– III cz.
– IV cz.
wysłuchajcie na YouTube :
-Muzio Clementi, Sonatina C-dur op. 36 nr 3
https://www.youtube.com/watch?v=PmD2GPUi_90
( Z ilu części składa się ta sonatina ? Która część ma formę allegra sonatowego?)
-Wolfgang Amadeusz Mozart, Symfonia g- moll nr 40 KV 550
część I- Allegro molto ( forma allegra sonatowego )
część II-Andante
część III- Menuet
część IV- Finale (Allegro assai )
KL.V a, b c6
Temat. Altówka
Przeczytajcie i zobaczcie :
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/altowka -prezentacja altówki-muzyk Sinfonii Varsovii –Katarzyna Budnik-Gałązka
https://www.youtube.com/watch?v=EOaQnfDjVyo –W.A.Mozart, Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę Es –dur, kv 364
https://www.youtube.com/watch?v=G9JusGIJpkU – Młody Muzyk roku 2014 Mateusz Doniec –altowiolista gra:
-J.S.Bach, Prelude z V Suity Wiolonczelowej
– E. Putz, Blues for Benni
https://www.youtube.com/watch?v=CN1VIqNlS_s –Gyula David, Koncert na altówkę cz.II
Zapiszcie w zeszycie- różnice i podobieństwa( w budowie i grze) między altówką a skrzypcami
Pozdrawiam .

AUDYCJE MUZYCZNE- 1 i 3 marca 2021 r.
Kl.IV A,B , c.6
Temat: Allegro sonatowe.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.55-56,
Zapiszcie w zeszycie co zawierają:
–ekspozycja
-przetworzenie
-repryza
wysłuchajcie na You Tube :
-Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata C-dur KV 545 część I- Allegro
Ta część ma formę allegra sonatowego, rozpoczyna się Tematem 1, po czym następuje łącznik ( gamy ) i Temat 2 w tonacji G-dur- tonacja dominanty –czyli mamy EKSPOZYCJĘ dwóch tematów, która jest powtórzona, po niej następuje PRZETWORZENIE i dalej powrót Tematu 1 to początek REPRYZY.
Uczniowie, którzy grają I cz. Sonatiny niech spróbują analizy tej części, czy ma ona formę allegra sonatowego?
Podajcie przykłady granych przez siebie Sonatin.

KL.V a,b – c6
Temat. Instrumenty smyczkowe. Skrzypce.
Przeczytajcie w książce- str.111-115
-o historii i budowie skrzypiec
-prezentacja instrumentu Jakub Haufa
Posłuchajcie na YouTube:
–Antonio Vivaldi, Koncert skrzypcowy „Lato” z cyklu cztery pory roku, Presto
–Niccolo Paganini,Kaprys op.1 nr24 a-moll
-Niccolo Paganini, Kaprys op.1 nr 5
–G.Dinicu.Hora Staccato, gra legenda sztuki skrzypcowej Jascha Heifetz
–Henryk Wieniawski, Kujawiak w wykonaniu Piotra Janowskiego
–Vittorio Monti, Czardasz w wykonaniu naszego pedagoga Kamili Malik
Zapiszcie w zeszycie informacje o skrzypcach:
-klasyfikacja
-nazwa włoska , skrócona pisownia
-strój
-skala
-możliwości wykonawcze, sposoby artykulacji
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- środa 24.02.2021 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Sonata barokowa.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.54-55,
Zapiszcie w zeszycie cechy:
–sonaty świeckiej- da camera ( camera-sala w pałacu, sonata wykonywana w pałacu)
-sonaty kościelnej-da chiesa (chiesa po włosku kościół)
wysłuchajcie na You Tube :
https://www.youtube.com/watch?v=kSCqbAEXbpo- Arcangelo Corelli, Sonata skrzypcowa d-moll op.5 nr 7
–A.Corelli, Trio Sonata da Camera G-dur op.2 nr 12 , cz. Ciaccona (sonata triowa- dwoje skrzypiec i basso continuo: klawesyn i viola da gamba) https://www.youtube.com/watch?v=h8ANWf1caUE
–zobaczcie zapis nutowy tej sonaty, zapisane są partie 1 i 2 skrzypiec, a dla basso continuo jest zapisany tylko melodia basu z cyframi wskazującymi harmonię, którą realizuje-improwizuje klawesyn.
–Georg Philipp Telemann, Sonata C-dur na flet I basso continuo ( basso continuo realizują klawesyn I viola da gamba poprzedniczka wiolonczeli)
– Georg F.Haendel, Sonata G-dur , na skrzypce I organy
–J.S.Bach, Adagio i Fuga z I Sonaty g-moll BWV 1001-sonata na skrzypce solo
Słowo sonata pochodzi od włoskiego słowa sonare –brzmieć, odnosiło się to określenie do utworów granych na instrumentach, a nie śpiewanych głosem .

KL.V A,B. c6 – 22 i 24.02.2021 r.
Temat: Fortepian
Przeczytajcie z książki str.109-110
-przeczytajcie o fortepianie
– dla ciekawych, prezentacja fortepianu dawnego, historycznego, wszystkim proponuję zobaczenie choć fragmentów z opowieści i nagrania .
Kompozycje największych wirtuozów fortepianu XIX wieku:
–Fryderyk Chopin, Polonez A- dur op.40 nr 1
–F.Chopin, Koncert fortepianowy f-moll cz.I Maestoso
–Franciszek Liszt, La Campanella
Praca domowa- wypiszcie znane marki fortepianów , podajcie co najmniej 5.
Pozdrawiam W.B.

AUDYCJE MUZYCZNE- 15, 17 luty 2021 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Wariacje.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.52-53, wysłuchajcie na You Tube
– Ludwig van Beethoven, Wariacje na temat „ Nel cor piu non mi sento”
Opisz zmiany, jakim ulega temat utworu.
Wariacja 1
Wariacja 2
Wariacja 3
Wariacja 4
Wariacja 5
Wariacja 6
Ponadto:
W zeszycie z pięciolinią zapisz temat znanej piosenki „ Wyszły w pole kurki trzy” ( są w Internecie) i skomponuj do tego tematu dwie wariacje – termin kompozycji do 3 marca 21r.

KL.V a,b- c6
Temat. Klawesyn
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str. 108-109
Zobaczcie:
-prezentacja klawesynu dokonana przez p. Liliannę Stawarz
Wysłuchajcie utwory na klawesyn:
–Domenico Scarlatti, Sonata d-moll k 141
– Jan Sebastian Bach, Koncert na klawesyn f-moll cz. II Largo BWV 1052
–klawesyn współcześnie, utwór na klawesyn i altówkę

Audycje muzyczne – 10 lutego 2021 r.
Kl.IV c6
Temat: Rondo
Przeczytajcie o rondzie- podręcznik str. 51-52
Wysłuchajcie na YouTube :
–Louis-Claude Daquin,Kukułka( rondo u klawesynistów francuskich )
– Wolfgang Amadeusz Mozart, Rondo Alla Turca z Sonaty A- dur nr11 Kv 331 (rondo jako część formy cyklicznej tu- Sonaty A – dur)
– A. Bazzini, Rondo karzełków ( rondo –utwór wirtuozowski)
–F.Chopin, Rondo a la Krakowiak( rondo wielka forma na fortepian i orkiestrę symfoniczną)

8 i 10 lutego 2021 r.
Kl.VI c6
Temat: Harfa
Informacje w podręczniku str.106- 107, proszę uzupełnić informacjami ze str. Internetowej http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/harfa/
– rozszerzone informacje i prezentacja harfy przez Zuzannę Elster z Sinfonii Varsovi
Wysłuchajcie na YouTube :
–W.A.Mozart, Koncert na flet i harfę
C- dur kv 299 cz. II Andante
–C.Debussy, Arabeska
–Simon i Garfunkel( harfa celtycka)
– Marcel Lucien Grandjany, The Fountain
–P. Czajkowski, Walc kwiatów z baletu „ Dziadek do orzechów”

Audycje muzyczne
Klasa IV c6-3 luty 2021r
Temat: Suita.
Przeczytajcie z podręcznika str. 50-51
Zapiszcie w zeszycie podstawowy układ suity barokowej- 4 tańce:
-allemande-
-courante-
-sarabanda-
-gigue-
Dopisując charakterystykę każdego tańca, korzystając z tabelki str.46-49.
Wysłuchajcie na YouTube:
–J.S.Bach, II Suita orkiestrowa h-moll ( 4 końcowe tańce tej suity)
-E. Grieg, Peer Gynt Suita nr 1 op.46
Charakterystykę tańców suity barokowej prześlijcie drogą mailową.
Pozdrawiam.

Klasa Va,b c6 -1 i 3 luty 2021
Temat: Instrumenty strunowe. Gitara
Przeczytajcie z podręcznika str.103-106
Obejrzyjcie i przeczytajcie na youTube
–Tomasz Kaszubowski ( nasz nauczyciel) i Paweł Nawarra –duet gitarowy
–Joaquin Rodrigo, Koncert na gitarę cz.II Adagio, solista Pablo Sainz-Villegas
– Marcin Patrzałek wyprawia cuda na gitarze w Programie „Mam talent” w USA
–Marcin Patrzałek gra L.van Beethovena Sonatę Księżycową
–M.Patrzałek gra Nicollo Paganiniego-Kaprys nr 24
–J.S.Bach, Toccata i Fuga d-moll BWV 565 zagrana na gitarze przez Edsona Lopesa
– Johannes Brahms ,Taniec Węgierski nr5
Napiszcie informacje o gitarze wg wzoru tj poprzednie instrumenty, podajcie informację, czy gitara jest instrumentem transponującym?
Pozdrawiam.

Audycje muzyczne 25/27 stycznia 2021 r.
KL.IV c.6
Temat. Utrwalenie wiadomości o tańcach polskich i innych narodów.
Tańce dawne.
Mieliście już zadane do domu skomponować własny utwór w formie 8-taktowego okresu muzycznego .
Obecnie, wykorzystując wiedzę na temat tańców, wybierzcie taniec polski lub innych narodów i skomponujcie go w formie 8-taktowego okresu muzycznego. Pamiętajcie, aby zachować cechy wybranego tańca.
Z zeszytu ćwiczeń „Notatnik muzyczny nr 1” dodanego do Podręcznika A. Kreiner -Bogdańska „W krainie muzyki” rozwiążcie krzyżówkę ze str. 25.( spróbuje ją przesłać w formie zdjęcia)
Ponadto proszę zapoznać się z informacjami na temat „Dawnych tańców” str. 45-49 Podręcznik A. Kreiner- Bogdańskiej.
Wysłuchajcie na YouTube:
- W. A. Mozart, Menuet z Serenady „EinekleineNachtmusik” KV 525;
2. S. Prokofiew, Gawot z Symfonii Klasycznej;
3. Gabriel Faure, Pawana op.50 ;
4. J.S.Bach, Sonata g-moll nr1 BWV 1001 cz.IIISiciliana
Proszę, abyście przysłali Wasze kompozycje na adres mailowy: w.bin@wp.pl

Kl.V a, b
Temat. Instrumenty dęte klawiszowe ( miechowe).Organy.
Przeczytajcie w podręczniku – str.101 – 103 i na stronie muzykoteki-link poniżej
Wysłuchajcie:
-prezentacja instrumentu przez p.Krzysztofa Urbaniaka
–JohannSebastian Bach, Toccata i Fuga d-moll BWV 565,wirtuozowski utwór genialnego kompozytora i wirtuoza organów
–Georg FriedrichHaendel, Koncertorganowy op.4 nr 1, Andante
–Feliks Nowowiejski, Rota- utór na chór z towarzyszeniem organów
–Franciszek Schubert, Ave Maria
-Feliks Nowowiejski,IX Symfonia cz.I Toccata,
Odpowiedzcie na pytania:
1.Czym różnią się instrumenty dęte klawiszowe od dętych drewnianych?
2.Jakie rodzaje piszczałek spotyka się w organach?
3.Ile klawiatur ma akordeon?
Pozdrawiam
Wiesława Bińkowska

Audycje muzyczne 18/20 stycznia 2021 r.
Kl.IV
Temat. Tańce innych narodów
Przeczytajcie w podręczniku str. 43-45
Marsz
https://www.youtube.com/watch?v=1_rMWk20Lgo
–marsz wojskowy-„Marsz Radeckiego”
https://www.youtube.com/watch?v=imeMFLt_eyk
–marsz pogrzebowy z Sonaty b-moll op.35 cz.III F. Chopina
https://www.youtube.com/watch?v=RyT2Th5-CV4
–marsz weselny ze” Snu nocy letniej” F.Mendelssohna- Bartholdy
https://www.youtube.com/watch?v=0Oo4z37OUEI
–ten sam marsz w wersji oryginalnej orkiestrowej
Walc
https://www.youtube.com/watch?v=px40UeHls4g
– J.Strauss, Walc „Nad pięknym modrym Dunajem”- typ walca wiedeńskiego
https://www.youtube.com/watch?v=bYJPNOOM-qI
–typ walca angielskiego, śpiewa Zbigniew Wodecki
Polka
https://www.youtube.com/watch?v=ZjwwPzOiY-Y
–polka Dziadek, tańczy zespół tańca ludowego
https://www.youtube.com/watch?v=ukimIgP41ag
–polki sądeckie
https://www.youtube.com/watch?v=3jzKwU9AGZU
–polka zespół z Malborka
Tango
https://www.youtube.com/watch?v=F2zTd_YwTvo
–pokaz tanga klasycznego
https://www.youtube.com/watch?v=l1NLr4IrVx0
– tangoargentyńskie
https://tangoyvida.pl/astor-piazzolla-2/
-tango mistrza AstoraPiazzolli, gra na bandoneonie(odmiana akordeonu )sam A.Piazzolla.
ZADANE: notatka-pochodzenie tych tańców i ich cechy charakterystyczne

Kl.V a, b
Temat. Instrumenty dęte klawiszowe ( miechowe).Akordeon.
Przeczytajcie w podręczniku – str. 99 – 100 i na stronie muzykoteki-link poniżej
posłuchajcie:
muzyka baroku na akordeon
https://www.youtube.com/watch?v=eDFFUIGoBUc
–J.S.Bach , Toccata i Fuga d – moll
https://www.youtube.com/watch?v=Z7VGszvjZV0
–A.Vivaldi „ Cztery pory roku”
Nasz utalentowany nauczyciel p.Tomasz Ostaszewski:
https://www.youtube.com/watch?v=aODljrVudjw
–nasz pedagog p.Tomasz Ostaszewski ,wywiad o akordeonie i muzyka w duecie z Patrykiem Sztabińskim
https://www.youtube.com/watch?v=VhFJI6BQr1o
–występ p.Tomasza Ostaszewskiego na Festiwalu w Wilnie w 2011r.
Akordeon w muzyce popularnej:
https://www.youtube.com/watch?v=f5UGmlSWQYs
– Johannes Brahms, Taniec węgierski nr5 g-moll
ludowi „krewniacy” akordeonu- heligonka
:https://www.youtube.com/watch?v=RpoFw0peVI8
–heligonka pokaz instrumentu ludowego
https://www.youtube.com/watch?v=5ohLHYtA-V0
– utwory na heligonce
Pozdrawiam.
Wiesława Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 14.XII.- 16.XII. 2020 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Polskie tańce narodowe- stylizowane.
Niektóre dzieła oparte na rytmach tanecznych są rozbudowane i skomplikowane. Utworów tych nie tańczy się lecz słucha.Są to tańce stylizowane.
Posluchajcie na YouTube:
–F.Chopin, Polonez A –dur op. 40 nr 1 wykonanie Janusz Olejniczak
-H.Wieniawski, Polonez koncertowy D –dur op.4 nr 1 wykonanie Bartek Nizioł- skrzypce i Andrzej Tatarski –forepian
–H.Wieniawski, Kujawiak a moll wyk.Bartek Nizioł
-H.Wieniawski, Obertas G –dur op.19 nr1
– F.Chopin, Mazurek a-moll op.68 nr 2
–F.Chopin, Mazurek B-dur op.7 nr 1
-F.Chopin, Mazurek As-dur op.7 nr
-F.Chopin, Mazurek D-dur op. 33 nr 3
–F.Chopin, Rondo a la Krakowiak F- dur op.14
–Karol Szymanowski, Mazurek i Krakowiak
–I.J.Paderewski, Krakowiak Fantastyczny H- dur op. 14 nr 6
–I.J.Paderewski, Krakowiak Fantastyczny H- dur op. 14 nr 6
Wasza praca domowa
Do jakich 3 tańców narodowych nawiązuje mazurek?
Wskaż, przy tych 4 Mazurkach F. Chopina, do którego nich nawiązał kompozytor.
Pracę przesłać drogą e-mailową:w.bin@ wp.pl

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych–dete blaszane waltornia.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str.97, i po wysłuchaniu prezentacji instrumentu
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o waltorni :
(według wzohttps://www.youtube.com/watch?v=h8LFJ6So_ssru )
Do słuchania na YouTube:
-prezentacja instrumentu przez muzyka orkiestry SinfoniaVarsowia- Romana Sykta
–W.A.Mozart,Koncert na waltornie Es-dur cz. III Rondo kv495
https://www.youtube.com/watch?v=0lIsXScysGQ –W.A.Mozart, Koncert nr 1 D-dur kv 412
–C.Saint-Saens,Morceau de Concert op 94 cz.I.
–Monti “Czardasz” grany na waltorni
– muzyka z filmu Gladiator Horner „My heart will go on”
–James Horner –“My heart will go on”
Wpisane do zeszytu informacje o waltorni prześlijcie drogą mailową na adres: w.bin@ wp.pl
Pozdrawiam,
W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 7.XII.- 9.XII. 2020 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Tańce w polskiej muzyce ludowej – tańce narodowe.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.39-42
Obejrzyjcie na You Tube:
–prezentacja przez Zespół Mazowsze
tańców narodowych i strojów
–polonez dawniejsza nazwa chodzony ( nazwa polonez z języka francuskiego= taniec polski),taniec dostojny, rozpoczynający bale, tempo umiarkowane
–kujawiak i oberek często występowały razem, kujawiak wolny, kolebany a oberek żywiołowy, wirowany taniec najszybszy wśród tańców polskich
– kujawiak z oberkiem
–oberek opoczyński
–mazur, metrum 3/4 taniec zadzierżysty ,przesunięcie akcentu na 3 i 2
–mazur
– mazur z opery S.Moniuszki „ Straszny dwór”
–mazur z opery S.Moniuszki „Halka”
–krakowiak w pieśni i tańcu w wykonaniu Zespołu Mazowsze
–taniec zbójnicki z Podhala

Wasza praca domowa
Wypiszcie tańce narodowe z podaniem: z którego regionu Polski taniec pochodzi, metrum, tempa i zapisaniem charakterystycznego rytmu i cech tańca np.wirowany
Pracę przesłać drogą e-mailową:w.bin@ wp.pl

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych–dete blaszane puzon.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str.96, i po wysłuchaniu prezentacji instrumentu
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o puzonie :
(według wzoru )
Do słuchania na You Tube:
– przeczytajcie i koniecznie zobaczcie film-prezentację instrumentu- muzyka Sinfonii Varsovii
–W.A.Mozart, Tuba Mirum
–Hektor Berlioz, Grande Symfonie funebre et triomphale
–R.Wagner, Cwał Walkirii
Wpisane do zeszytu informacje o puzonie prześlijcie drogą mailową na adres: w.bin@ wp.pl
Pozdrawiam,
W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 30.XI.- 2.XII. 2020 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Pieśni w polskiej muzyce ludowej.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 34-37
Zapiszcie w zeszycie
Polskie pieśni ludowe- cechy charakterystyczne:
-przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie
-forma małej pieśni
– w większości regionów są jednogłosowe ( stąd rozwój bogatej linii melodycznej)
– wielogłosowy śpiew występuje na Podhalu i na Kresach Wschodnich
-mają metrum parzyste lub trójdzielne
-często charakter taneczny
– najstarsze pieśni oparte są na skalach:
a) wąskozakresowej-np.trzy dźwięki w rozpiętości tercji,
b)pięciostopniowej czyli pentatonice ( patrz książka str.36)
–pieśń „Oj chmielu,chmielu”
c)siedmiostopniowych modalnych inaczej kościelnych ( wpływ muzyki kościelnej na muzykę ludową)
d)regionalne skale tj. skala góralska ( książka str.36)
https://www.youtube.com/watch?v=02zTphC6Bvs&list=RD02zTphC6Bvs&start_radio=1&t=96&t=96 –„W murowanej piwnicy”-Podhale
–„ Idzie Dysc” -Podhale
wysłuchajcie na You Tube dodatkowo :
–pieśń leśna , Kurpie
–pieśń „Nisko słonko”, Kurpie z towarzyszeniem zawodowych muzyków
–pieśń „Oj ty rzeko”Kresy Wschodnie
– „Koło mego ogródecka” wykonanie jak na Kresach
–zespół Guzowianki –„Czerwone jagody”
–chór Bez Batuty, „Czerwone jabłuszko”
-zespół Rokiczanka, „W moim ogródeczku”
„Zielona Lipka”
–„Słonecko już zsło” Podhale,
–„Matulu moja , boli mnie głowa”
Muzykę wykonują zespoły folklorystyczne, pielęgnujące nasze dziedzictwo kulturowe.
Proszę zrobić notatkę o Oskarze Kolbergu- Wasza praca domowa
Można przesłać drogą e-mailową:w.bin@ wp.pl lub mms na nr.tel.725 30 60 40

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych–dete blaszane trąbka.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str.93-95, i po wysłuchaniu prezentacji instrumentu
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o trąbce :
(według wzoru )
Do słuchania na You Tube:
-przeczytajcie i koniecznie zobaczcie film-prezentację instrumentu- muzyka Sinfonii Varsovii Lubomira Jarosza
– G.Telemann,Koncert Es- dur cz.Adagio wykonanie na trąbce naturalnej,barokowej
-gra Wojciech Kaszuba lat 17-Młody
Muzyk Roku
–Józef Haydn,Koncert Es-dur cz.I.Allegro
-Jean-Babtiste Arban,”Karnawał wenecki”
– Louis Armstrong-legenda amerykańskiego jazzu, „Hello Dolly „
https://www.youtube.com/watch?v=S-lHrDPjGfQ –
– Louis Armstrong, “Mack the Knife”
Wpisane do zeszytu informacje o trąbce prześlijcie drogą mailową na adres: w.bin@ wp.pl lub mms na nr.telefonu 725 30 60 40
Pozdrawiam,
W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE – poniedziałek/środa 23/25.XI.20 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Forma pieśni.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.30-34
Zapiszcie w zeszycie
Forma pieśni to typ budowy utworu bardzo często spotykany w piosenkach i pieśniach ( stąd jej nazwa).W formie pieśni skomponowanych jest wiele utworów instrumentalnych.
wysłuchajcie na You Tube :
https://www.youtube.com/watch?v=ZJaThhR91pE
–Stanisław Moniuszko,Prząśniczka-przykład jednoczęściowej formy pieśni-pokazane są nuty pieśni-4 pierwsze takty poprzednik, 4 następne takty następnik= okres muzyczny
https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
–hymn Polski, przykład pieśni dwuczęściowej ( nuty w książce str.32)
https://www.youtube.com/watch?v=-N3LjQb8A6Y
–Fryderyk Chopin,”Życzenie”- przykład formy pieśni trzyczęściowej, poprzedzonej wstępem fortepianu.
https://www.youtube.com/watch?v=TqIlAJtAEls
–Robert Schumann, Marzenie op.15nr 7 przykład wielkiej formy pieśni trzyczęściowej ( omówionej w książce str.33)

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych-fagot.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str.91-92,
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o fagocie ( kontrafagocie) :
(według wzoru )
Do słuchania na You Tube:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/fagot
-przeczytajcie i koniecznie zobaczcie film-prezentację instrumentu p.Zbigniewa Płużka.
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/antonio-vivaldi-koncert-e-moll-na-fagot/
-Antonio Vivaldi,Koncert e-moll na fagot RV 484
https://www.youtube.com/watch?v=4nMUr8Rt2AI
– Edward Grieg,W grocie Króla Gór ze Suity „ Peer Gynt”nr 1 na początku sławna solówka fagotu
https://www.youtube.com/watch?v=3A0JfsJt98Y
– Paul Dukas, „ Uczeń Czarnoksiężnika”-piękny utwór wykorzystany do ilustracji w filmie Walta Disneya ( twórcy Myszki Miki, Kaczora Donalda) z solową partią fagotu
https://www.youtube.com/watch?v=1rWC9tqNFp4
– Richard Rodgers „My Favorite Things”,profesjonalne wykonanie muzyki rozrywkowej przez kwartet fagocistów
https://www.youtube.com/watch?v=9Ts9pdxGvJU
–C.Debbusy, „Światło księżyca” transkrypcja na fagot i harfę
https://www.youtube.com/watch?v=CVWgPmiN6Eo
– Astor Piazzolla,”Libertango” coś na czasie, orkiestra fagotowa gra on-line, jak poradzili sobie z przesunięciem w czasie?
Odpowiedzcie na pytania:
1.Jakie znasz instrumenty stroikowe?
2.Jaki instrument dęty drewniany ma najwyższą, a jaki najniższą skalę brzmienia?
3.Co znaczy „ instrument transponujący”?
4.Które instrumenty dęte drewniane są transponujące?
Pozdrawiam,
W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 16/18.XI.2020 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Budowa ewolucyjna.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.29
Zapiszcie w zeszycie
(Skrót myślowy określający budowę ewolucyjną)- budowa ewolucyjna przypomina łańcuszek złożony z motywów ( lub fraz ) powtarzanych na różnych stopniach skali, zmienianych, odwracanych…
W utworze takim opowieść snuje się bez przystanku.
Tak jak w tych utworach ,wysłuchajcie na You Tube :
https://www.youtube.com/watch?v=frxT2qB1POQ
– J.S.Bach, Preludium C- dur z I t. DWK
https://www.youtube.com/watch?v=CGVL5j6BEKs
– J.S.Bach, Preludium i fuga c – moll z I t.DWK – tu budowę ewolucyjną słyszymy w preludium
Proszę zajrzeć do utworów obecnie przez Was wykonywanych, czy któryś ma budowę ewolucyjną?

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych -Obój.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str.90-01,
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o oboju ( i rożku angielskim) :
(według wzoru )
Do słuchania na You Tube:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/oboj
-przeczytajcie i koniecznie zobaczcie film-prezentacje instrumentu.
https://www.youtube.com/watch?v=PrIQbadXX74
– J.S.Bach, Koncert na obój i skrzypce cz.I Allegro
https://www.youtube.com/watch?v=FtE3hoR_Nvo
–Ennio Morricone, Obój Gabriela
https://www.youtube.com/watch?v=cZVJYUR4-tw
–Astor Piazzolla, Oblivion
https://www.youtube.com/watch?v=TayOQwKFYUo
– Claude Debussy, Reverie na obój i harfę
W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 9/11.XI.2020 r.
Kl.IV , c.6
11.XI środa święto Narodowe
KL.V a, b c6
Temat. O instrumentach muzycznych. Saksofon.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str. 89- 90,
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o saksofonie :
(według wzoru – patrz flet)
- Saksofon -…..
Do słuchania na YouTube:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/saksofon/
-prezentacja instrumentu
https://www.youtube.com/watch?v=RpRR13zupO0
–gra 18 letni Łukasz Dyczko kompozycję AndreWaignein, Rhapsodycz.I.
https://www.youtube.com/watch?v=-GfaQzgnnDI
– saksofon na wesoło
Miłego słuchania
Pozdrawiam W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 2/4.XI.2020 r.
Kl.IV, c.6
Temat: Jak zbudowane są utwory muzyczne.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str.25-28,
Zapiszcie w zeszycie :
Określenia-ich bardzo skrótowe znaczenie :
- Motyw– najmniejsza cząstka dzieła muzycznego
- Fraza- odpowiednik kilkuwyrazowego wyrażenia w mowie
- Zdanie muzyczne-jak w mowie, najmniejszy odcinek melodii stanowiący jakąś całość
wysłuchajcie na You Tube :
Ad.1 https://www.youtube.com/watch?v=brwTFqYoXm4
– motyw kukułki w utworze L.Daquin “Kukułka” wyk. Dwoje flecistów
https://www.youtube.com/watch?v=CeWY7jvLC_Y
– ten sam utwór wyk. Fortepian ( w oryginale napisany na klawesyn) Motyw kukułki to interwał tercji małej np. g-e, przewija się przez cały utwór.
Ad.2. https://www.youtube.com/watch?v=Z6Q3eBjNW_8
– F.Chopin, Preludium A –dur nr. 7 op.28 -sześć nut tworzy frazę
Ad.3. https://www.youtube.com/watch?v=2SVAL5JfYRg
– F.Chopin, Preludium Des- dur nr.15 op.28 – pierwsze cztery takty – zdanie muzyczne, kolejne cztery takty drugie zdanie muzyczne- te 8 taktów tworzy OKRES MUZYCZNY
4. Okres muzyczny ( 8 taktów)
Zdanie muzyczne ( poprzednik) + zdanie muzyczne ( następnik)
np.4 takty np.4 takty
Zadanie domowe: napiszcie własny okres muzyczny – dwa zdania po 4 takty = 8 taktów

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych. Klarnet.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str. 88- 89,
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o klarnecie :
(według wzoru – patrz flet)
- Klarnet -…..
- Klarnet basowy -….
Do słuchania na You Tube:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/klarnet
– prezentacja instrumentu
https://www.youtube.com/watch?v=UfCzt6_zGdw
– G.Gershwin, Błękitna rapsodia –rozpoczyna solo klarnetowe, wystarczy wysłuchać kilku minut, ale zachęcam do całości, bo świetne wykonanie
https://www.youtube.com/watch?v=oDVVhTHXqlM
– Karol Kurpiński, Koncert klarnetowy B-dur , wykonanie uczeń Szkoły Muzycznej w Płocku – fragment.
https://www.youtube.com/watch?v=YT_63UntRJE
– W.A.Mozart, Koncert klarnetowy A-dur kv 622 cz.I.Allegro ( piękny koncert- wysłuchajcie ok. 5 min. lub całość jeśli czas pozwoli)
Miłego słuchania
Pozdrawiam.
W.Bińkowska

AUDYCJE MUZYCZNE- poniedziałek/środa 26/28.X.20 r.
Kl.IV , c.6
Temat: Elementy dzieła muzycznego- harmonia.
Przeczytajcie informacje w podręczniku – str. 24,
Zapiszcie w zeszycie :
Ogólnie możemy podzielić występowanie harmonii w muzyce europejskiej:
- Harmonia przedfunkcyjna (muzyka dawna)
- Harmonia funkcyjna ( muzyka klasyczna, romantyczna)
- Kolorystyka dźwiękowa( pojawia się w XX wieku)
wysłuchajcie na You Tube :
Ad.1 Guillaume de Machaut, Messe de Notre Dame- cz.I.Kyrie
Ad.2.Wolfgang Amadeusz Mozart, Serenada G-dur kv 525 “Eine kleine Nachtmusik” cz.I.Allegro
Ad.3 . Witold Lutosławski, Livre pour orchestre
https://www.youtube.com/watch?v=RdgYE-Hu-Lk
( utwór jest długi, wysłuchajcie tyko ok.3 minut)

KL.V a,b c6
Temat. O instrumentach muzycznych. Flety.
Przeczytajcie informacje w podręczniku- str. 82-83 i 84-87,
Wpiszcie do zeszytu skrót wiadomości o fletach :
(podaję wzór, tak sami będziecie opisywali kolejne instrumenty )
- Flet podłużny ( prosty, blokowy)
-dęty drewniany, szczelinowy
-skala ok. 2 oktawy
-budowany w różnych rozmiarach: sopranowy, altowy, tenorowy, basowy
- Flet poprzeczny
-dęty drewniany, szczelinowy
-skrócona pisownia w partyturze Fl
-skala ok. 3 oktawy c1-c4
-możliwości techniczne: bardzo szybkie gamy, pasaże, biegniki,
artykulacja: legato, staccato, podwójne staccato
- Flet piccolo
tj. flet poprzeczny, różnica- ma skalę wyższą o 1 oktawę
– instrument transponujący o oktawę w górę
Utwory do słuchania na You Tube:
–Jan Sebastian Bach, IV Koncert Brandenburski G-dur BWV 1049
partię concertino wykonują: 2 flety proste i skrzypce
https://www.youtube.com/watch?v=YeuR5S0DIRI
Pozdrawiam.
W. Bińkowska

ZARZĄDZENIE DYREKTORA NR 23/2020 Z DNIA 19 X 2020 r.
W związku z najnowszymi wytycznymi CEA z dn. 16 X 2020r. (Komunikat CEA w sprawie planowanych zmian w pracy szkół artystycznych w kontekście ogłoszonych przez Rząd obostrzeń związanych z epidemią COVID-19) zarządza się co następuje:
od dn. 16 X b.r. pilnie wdrażamy nauczanie hybrydowe w odniesieniu do przedmiotów realizowanych zbiorowo: wszystkie grupy powyżej 8 osób dzielimy na dwie mniejsze podgrupy (grupy do 8 osób pracują bez zmian) i prowadzimy akcję informującą uczniów o zmianach.
Nauczanie hybrydowe zajęć zbiorowych startuje od środy 21 X b.r.
Chór – próby głosowe, orkiestra – próby sekcyjne.
Lekcje gry na poszczególnych instrumentach prowadzone są stacjonarnie bez zmian.
Wszelkie wątpliwości i pytania prosimy kierować do kierowników sekcji i do Dyrekcji.
UWAGA! Zalecenia mogą ulegać dalszym zmianom w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej i nowych wytycznych CEA. Prosimy o śledzenie zmian na bieżąco.
Dyrektor Szkoły
Wiesława Bińkowska-Chuda

OGŁOSZENIE 1
W związku z najnowszym Zarządzeniem Dyrekcji zajęcia Orkiestry I stopnia będą odbywały się w grupach:
16:30 – 17:00 – I skrzypce
17:05 – 17.35 – II skrzypce
17:40-18.10 – III skrzypce i wiolonczela

OGŁOSZENIE 2
W związku z najnowszym Zarządzeniem Dyrekcji zajęcia Zespołu Wokalnego I stopnia będą odbywać się w grupach:
15:15 – 15.45 – I grupa (najwyżej 6 osób)
!5:50-16:35 – II grupa (pozostali uczniowie)
Proszę, żeby Uczniowie ustalili między sobą, kto na którą godzinę przychodzi.

OGŁOSZENIE 3
W związku z najnowszym Zarządzeniem Dyrekcji przesyłam Państwu plan zajęć Chóru I stopnia na najbliższy miesiąc:
27.10 – klasy V i VI
16:00 – 16:30 – I głos
16:35 – 17:05 – II głos
17.10 – 17.40 – III głos
Materiały dla klasy IV:
03.11 – klasa IV
16:00 – 16:30 – I głos
16:35 – 17:05 – II głos
17.10 – 17.40 – III głos
Materiały dla klasy V i VI:
10.11 – klasy V i VI:
16:00 – 16:30 – I głos
16:35 – 17:05 – II głos
17.10 – 17.40 – III głos
Materiały dla klasy IV:
17.11 – klasa IV:
16:00 – 16:30 – I głos
16:35 – 17:05 – II głos
17.10 – 17.40 – III głos
Materiały dla klasy V i VI:
Pozdrawiam serdecznie
Krystyna Majksner-Krzywicka
UWAGA!
Od dn. 21 X 2020 r.
1. Zajęcia zbiorowe odbywają się w formie hybrydowej – z wymiennym uczestnictwem uczniów w zajęciach (dotyczy grup powyżej 8 osób, grupy do 8 osób pracują bez zmian).
2. Uczniowie, którzy w danym tygodniu nie będą uczestniczyć w zajęciach stacjonarnych, otrzymują na ten czas pracę domową.
3. Szczegółowe informacje o sposobie realizacji nauczania hybrydowego dostępne są w Szkole na tablicy ogłoszeń oraz u nauczycieli prowadzących zajęcia.
4. Lekcje indywidualne odbywają się stacjonarnie (bez zmian). Informacja o podziale dużych grup (powyżej 8 osób) na podgrupy będzie dostępna w Szkole na tablicy. Grupy poniedziałkowe i wtorkowe- podział zostanie dokonany w poniedziałek i wtorek (19, 20 X 2020r) w czasie lekcji. Od środy przechodzimy na stystem hybrydowy i pracujemy w podgrupach.


Chór PSM I st. c-6, Orkiestra PSM I st., Zespół Wokalny c-4
Drodzy Rodzice!
Poniższe pliki zawierają wymagania edukacyjne i kryteria oceniania z następujących przedmiotów: Chór PSM I st. c-6, Orkiestra PSM I st., Zespół Wokalny c-4
Bardzo proszę o zapoznanie się z tymi dokumentami i potwierdzenie poprzez wydrukowanie, podpisanie i przekazanie przez Ucznia na najbliższych zajęciach.
Dla Państwa wygody od wtorku 22 września można będzie również potwierdzić zapoznanie się z dokumentami w Sekretariacie Szkoły.
Druki wymagań edukacyjnych i oświadczenia: